Каталог

Заточення ланцюга

Трохи теорії

Точимо вручну

Точимо болгаркою

Точимо на верстаті

Ланцюгові пили, як і будь-який ріжучий інструмент, неминуче схильні до зносу при роботі. При цьому ланцюг, що затупився, не тільки погіршує якість розпилу, але ще й підвищує ризик інцидентів і травм. Так що для ефективної і безпечної роботи пили її зуби потрібно постійно тримати гострими.

Більшість ланцюгів для пил при затупленні допускають повторну заточку зубців - це однозначно вигідніше, ніж купувати новий ланцюг. Послугу із заточування надають безліч майстерень; однак, при бажанні, з цим цілком можна впоратися самому - подібна процедура не така складна, як може здатися.

У цій статті ми якраз і розглянемо основні способи заточування зубів ланцюгової пили в домашніх умовах.

Трохи теорії

Ланцюги для пил в наш час розрізняються в першу чергу по кроку зубів. Він позначається в дюймах (наприклад, 3/8" або 0,325"). Ці дані важливі перш за все в тому випадку, якщо для заточування планується використовувати напилок - для кожного розміру зубців необхідний свій діаметр напилка (докладніше див. нижче).

Кожна ріжуча ланка на пиляльному ланцюзі складається з власне зубця і обмежувача глибини. При заточуванні обробляється передня кромка зубця, що знаходиться на торці, навпроти обмежувача; верхня сторона цієї кромки формує горизонтальне верхнє лезо зуба, а одна з бічних сторін (яка виступає вперед) - вертикальне бічне лезо. Обробка передньої кромки дозволяє заточувати обидва леза відразу.

Що стосується обмежувача глибини, то його також доводиться підточувати, однак порівняно рідко - в середньому через 3-4 заточок самої ланцюга, коли різниця висоти між зубом і обмежувачем помітно зменшується (в середньому вона повинна становити близько 0,6 мм, також для деяких ланцюгів ці дані можуть вказуватися в документації).

Точимо вручну

Найдешевший і доступний спосіб заточки ланцюга - ручний, за допомогою напилків.

Передня кромка ріжучого зуба обробляється круглим напилком певного діаметру. Оптимальний діаметр інструмента залежить від кроку зубів і ширини паза (товщини провідного ланки); цей діаметр можна уточнити за спеціальними таблицями, також рекомендації по параметрам ланцюга можуть безпосередньо вказуватися в характеристиках напилків, першопочатково призначених для заточки. У свою чергу, для регулювання обмежувача глибини потрібен плоский напилок, його розмір не є принциповим.

Круглий напилок, що обробляє передню кромку, повинен рухатися в строго певному положенні: в горизонтальній площині, під певним кутом до шини - це і буде кут заточки. Досягти такої точності на око досить непросто навіть при певному досвіді, тому найкраще застосовувати напилок в поєднанні з додатковим пристосуванням - державкою або шаблоном. По конструкції такі пристосування дещо відрізняються, проте їх загальний принцип роботи однаковий: вони встановлюються на шину і грають роль спрямовуючої для напилка, дозволяючи йому рухатися по оптимальній траєкторії. Відзначимо, що згадані вище інструменти, спеціально призначені для заточування ланцюгів, зазвичай відразу комплектуються державкою або шаблоном.

Сама процедура здійснюється в наступному порядку:

  1. Шина з ланцюгом закріплюється в лещатах (або надійно фіксується іншим способом).
  2. На зубі, з якого починається робота, робиться позначка (наприклад, маркером) - це дозволить уникнути заходу «на друге коло».
  3. Напильник в державці/шаблоні встановлюється на ланцюг. Виставляється потрібний кут заточування (при необхідності він може і відрізнятися від «рідного» для даного ланцюга; докладні рекомендації з цього приводу є в спеціальних джерелах).
  4. Заточення здійснюється рухами в одну сторону - по передній кромці в напрямку бічного леза; найзручніше, якщо напилок при цьому рухається від себе. Залежно від стану ланцюга і самого напилка для заточування зазвичай потрібно від 5-7 до 10-12 рухів.
  5. Напильник знімається, ланцюг прокручується до наступного зуба, який заточується точно тією ж кількістю рухів. При цьому зручніше за все спочатку заточити зуби тільки з одного боку (наприклад, справа наліво), потім перевернути шину в лещатах і повторити процедуру з другою половиною зубів.

Варто враховувати, що навіть при використанні державок і шаблонів для якісної заточування може знадобитися деяка вправність. Та й швидкістю даний спосіб не відрізняється.

Точимо болгаркою

Більш швидкий спосіб відновлення пиляльного ланцюга - заточка за допомогою болгарки (кутової шліфувальної машини - КШМ).

Ця процедура здійснюється шліфувальним диском на низьких оборотах, а найкраще для неї підходять малопотужні інструменти з невеликими дисками, наприклад, 125 мм. Оптимальний спосіб роботи аналогічний використанню напилка: шина з ланцюгом закріплюється в лещатах, і диском обробляється кожен зуб. Можливий і інший варіант, коли нерухомо закріплюється сама КШМ, і до неї підноситься знятий з шини ланцюг; цей варіант менш обтяжливий, однак більш травмонебезпечний, тому ми не рекомендуємо користуватися ним без крайньої необхідності.

Варто мати на увазі, що заточку болгаркою (незалежно від обраного способу) доводиться робити виключно на око. При цьому потрібно бути акуратним, щоб не зняти зайву кількість матеріалу. Так що даний спосіб вимагає досить серйозного досвіду; перед тим, як повноцінно використовувати його, не завадить потренуватися на ланцюгах, які не шкода зіпсувати. З іншого боку, болгарки обходяться помітно дешевше спеціалізованих верстатів.

Точимо на верстаті

Точильний верстат з функцією заточування ланцюга - найбільш зручний для користувача варіант. 

За продуктивністю такі верстати не поступаються болгаркам, при цьому вони мають власне кріплення для ланцюга і вбудований механізм регулювання; цей механізм дозволяє точно виставляти і контролювати бажаний кут заточування, а також обмежувати заглиблення точильного диска в ланцюг. Завдяки цьому при використанні такого агрегату можна домогтися більш ніж пристойної якості заточки, навіть не маючи досвіду.

Єдиний, але дуже помітні недолік верстатів - досить висока вартість. Тому купувати таке обладнання має сенс в тому випадку, якщо користуватися пилкою доводиться часто і багато - і, відповідно, регулярно доводиться підточувати ланцюг.

01.12.2020
Поділитися